Dag 1. (Äppelchips)

Så då var den första presentationen klar.
Skönt.
Alltid det jobbigt det där hur man framställs.
I köket bakom mig, tickar äggklockan.
I ugnen ligger nämligen äppelchips som jag håller på att göra.
Jag mår inte bra av vanliga chips så jag tänkte göra egna på äpple. Är kolhydrater i äpplen också, men inte alls farligt om man bara tar några stycken.

ÄPPELCHIPS

X antal äpplen
.........
Skala alla äpplen och kärna ur den. Lägg sedan äppelbitarna i matberedaren och skär dem i tunna skivor med "skivar-plattan". Det blir lite mojsigt, men lyft upp skivorna försiktigt och sära på dem, bred ut på bakpappersklädd plåt.
Tänk på att lägga äppelskivorna nära varandra, för de krymper väldigt!
Vissa av äpple-skivorna lät jag vara naturella, en fjärdedel smaksatte jag med kanel, en fjärdedel med salt och den återstående med peppar.

Sätt ugnen på ca 80 grader. Sätt in plåten/plåtarna i mitten och låt ugnsluckan vara lite öppen.
Du kan sätta en slev emellan.
Vänd på chipsen efter två timmar. Sätt in i ugn igen i ca en halvtimme.
Kan du bryta chipsen med ett "knäck" är de klara!
Jag gjorde två plåtar, men hade bara bakplåtspapper på ena.
Använd bakplåtspapper, är mitt tips.
.........
På plåten utan bakplåtspapper har hälften av chipsen bränt fast :(
Men jag lär mig hela tiden!
Lycka till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0